kucke-li-lo

Alla inlägg den 29 april 2010

Av Li-Lo - 29 april 2010 12:45

http://www.youtube.com/watch?v=rSSKl5pnAEg


Är fortfarande, om inte ännu mer aktuell än när den skrevs.

Jag tycker det är skrämmande att producenter, reklammakare och prylkonstruktörer fått oss i ett sådant otroligt fast järngrepp.

Konsumismen är obehaglig, är jag ensam om att tycka det? Alla påverkas vi vare sig vi vill eller inte.


Jag kan kanske tacka min lyckliga stjärna för att jag är delvis vaccinerad sen barnsben. Min far hade ett tryckeri i vår källare, huvudsakligen trycktes reklam av olika slag, klistermärken, affischer, på träägg och ägg av choklad bland annat. Detta innebar att reklam och framför allt den löjeväckande reklambyråbranschen alltsom oftast dryftades och gjordes narr av vid vårt köksbord. (visst var det den branschen som såg till att det fanns mat där, men att vara kritisk är aldrig fel)


Idag är det ju inte bara reklambudskap, det är glatt påspätt med bloggar , blanka magasin, TV-program med mera, med mera som talar om för oss:


  • Hur vi borde klä oss
  • Hur vi borde sminka oss
  • Hur vi borde frisera oss
  • Vilka möbler vi borde ha
  • Hur våra hem borde inredas, ändras, stylas (hemska ord!)
  • Vad vi borde äta
  • Vart vi borde resa
  • Vad vi borde uppleva
  • Vilken motionsform/sport vi borde ägna oss åt
  • Vad vi borde med våra barn
  • Vad våra barn borde ha på sig

Så där håller det på i all evinnerlighet.

Vi ska uppleva, men inte sånt som är gratis.

Vi ska resa, men inte för att lära oss något om andra kulturer eller sätt att leva, bara för att " ha varit där"

Vi ska hela tiden förändra och sträva efter något annat, bättre.


Lyckas vi inte med detta så borde vi gå en kurs i "självkänsla nu" "mindfulness" och allt vad det heter..


Suck!


Jag vill bara vara, jag vill inte ens försöka ta reda vilken av alla fantastiska mascaror som ger mig de längsta fransarna, även om "jag är värd det".

Jag skiter i att det finns en ö i Malaysia där jag kan bo i en hydda på stranden, jag har ingen lust att betala resan dit och spy ut flygbränsle- avgaser på vägen dit. Det är jättemysigt att bada i sjön dit jag går på en kvart!

Jag vill ha ett hemtrevligt hem, utan någon som helst "stil".

Jag vill äta god mat, tillagad med kärlek och enkla ingridienser, utan influenser. "Hellre gröt i trevligt sällskap, än knapra på en oxfilé ensam"


Tänk er en enda dag utan ett enda budskap om vad man borde, äga, köpa, förändra!


Tänk.......





Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards